lørdag 15. januar 2011

Mørketid og naturlige reaksjoner

Kan du med hånda på hjertet si at du alltid er i godt humør, alltid er full av tiltakslyst og alltid er top-notch? I såfall vil jeg personlig gratulere deg og ærbødigst invitere deg til å skrive et gjesteinnlegg om hvordan du klarer det. Det er nemlig slik at livet går i bølger, og det er helt naturlig at formen går opp og ned. Dette kommer særlig til syne under mørketiden.
På denne tiden av året føler mange de mangler energi. Mørketiden gjør noe med oss. Humørsvingningene blir større, livslysten avtar og noen får faktisk en liten depresjon. At sola står lavere på himmelen og er borte mesteparten av døgnet har en virkning.
Det er sola som er opphavet til all energien vi har på kloden vår. Når den viser seg mindre er det ikke rart vi kan føle oss litt visne. Blekere hud, dårligere humør og lavere tiltakslyst minner ihvertfall meg på at sola er en livgivende stjerne.
Jeg er også preget av denne årstiden. I den siste tiden har min motivasjon for å skrive hatt en bratt nedadgående kurve, jeg føler meg mindre energisk og jeg kjenner jeg har behov for mer hvile.
Men jeg er forberedt. Derfor forsøker jeg å lytte til kroppens behov for mer søvn, jeg er mer bevisst på hva jeg spiser og jeg propper i meg tran, jern og multivitamin. Jeg ser frem til snøen kommer. Da blir det lysere, og jeg elsker å stå på ski både bortover og nedover. Jeg forsøker å tenke positivt, uansett!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar